Saulė veikia visų žmonių sveikatą, tačiau jai ypač jautrūs yra kūdikiai ir vaikai (iki 4 metų amžiaus), 65 metų amžiaus ir vyresni žmonės, taip pat asmenys, turintys antsvorio, dirbantys sunkų fizinį darbą bei sergantys įvairiomis ligomis. Per karščius galima nukentėti dėl nudegimų, šilumos, saulės smūgio ir hipoksijos (deguonies bado).

Primename,  saule mėgautis reikia atsargiai – saikingas deginimasis ir žinojimas, kaip elgtis, padės išvengti ne tik ankstyvo senėjimo, bet ir įvairių odos ligų atsiradimo. Užklupus karščiui būkite budrūs ir pasinaudokite paprastomis saugaus elgesio taisyklėmis, kurios padės maksimaliai mėgautis saulės teikiamais malonumais ir užbėgti už akių gresiančiam pavojui.

Elgesio taisyklės saulėje:

  • venkite saulės dienos metu, kai šešėlis yra trumpesnis už Jūsų ūgį. Kuo trumpesnis šešėlis, tuo stipresni saulės spinduliai. Lietuvoje pavojingiausias metas – nuo 11 iki 17 val. Jei šiuo metu būnate lauke naudoti skėtį ar slėpkitės pavėsyje.
  • Palaikykite namų aplinką vėsią. Langus uždenkite šviesios spalvos užuolaidomis, roletais ar medžiaga su aliuminio paviršiumi, kuri atspindėtų saulės spindulius. Dienos metu langus namuose laikykite uždarus, atverkite vakare, kai oro temperatūra būna nukritusi. Miegui rinkitės – vėsiausią kambarį.
  • Dieną naudokite kuo mažiau elektrinių įrenginių, dirbtinės šviesos, nes tai sukuria papildomo karščio.
  • Dažnai naudokitės vėsiu dušu ar vonia.
  • Gerkite kaip galima daugiau skysčių, nepriklausomai nuo aktyvumo. Ypač naudingas mineralizuotas vanduo, nes karštoje aplinkoje žmogaus organizmas su prakaitu netenka daug skysčių ir mineralinių medžiagų.
  • Venkite riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų. Daugiau valgykite skystų produktų, lengvai virškinamų liesų pieno produktų, vaisių ir daržovių.
  • Per karščius vertėtų sumažinti savo fizinį aktyvumą, nes intensyvios treniruotės gali išprovokuoti šilumos smūgį.
  • Dėvėkite laisvus ir lengvus, natūralaus audinio drabužius, kurie pralaidūs prakaitui. Nepamirškite užsidėti skrybėlę ar kitą galvos apdangalą – galvos, veido, nosies, kaklo apsaugai.
  • Dėvėkite saulės akinius su apsauginiu UV filtru (perkant ieškokite kokybės ženklų „CE“ arba „UV 400“).
  • Naudokite odą apsaugančias kosmetikos priemones. Odą apsaugo tik teisingai naudojamos priemonės – tepant pakankamą kiekį ant švarios odos, likus bent 30 minučių iki ėjimo į lauką. Visavertės apsaugos užtikrinimui, kremu išsitepkite maždaug kas dvi valandas.
  • Lietuvos gyventojams pakanka nuo 30 SPF, o vaikams nuo 50 SPF kosmetikos priemonės. Kadangi krūtinės, kaklo, veido, plaštakų zonos yra labiau pažeidžiamos saulės, jas geriausia tepti didesnio SPF kremais.
  • Nepalikti uždarytame automobilyje vyresnio amžiaus ar neįgalių žmonių, vaikų, gyvūnų, net ir tuomet, jei visi langai atviri. Automobiliai labai greitai įkaista, todėl likusiems automobilyje gali grėsti šilumos smūgis.
  • Esant itin dideliam karščiui lauke, stenkitės daugiau laiko praleisti patalpose, kur yra ventiliatoriai ar oro kondicionieriai, svarbu, kad oro temperatūra nebūtų mažesnė nei 18 laipsnių.

Parengė:
Evelina Maziliauskaitė
Vilniaus m. savivaldybės visuomenės sveikatos biuro
visuomenės sveikatos stebėsenos skyriaus specialistė