Nuotrauka: https://pixabay.com/en/head-brain-man-face-human-607480/

Alzheimerio liga dažniausiai serga pagyvenę 65–70 metų amžiaus žmonės, tačiau kartais susergama ir 40-ies. Sergant šia liga silpnėja žmogaus atmintis, žmogus tampa išsiblaškęs, galiausiai nebesugeba skaityti, rašyti, nebesiorientuoja aplinkoje. Sergantysis pradeda nuolat ką nors užmiršti, nebeatpažįsta artimų žmonių. Taigi kenčia ne tik jis, bet ir artimieji.

Alzheimerio ligos simptomai: prastėja atmintis, sunku rasti tinkamus žodžius, nesugebama rasti kasdienių daiktų, nuotaikų kaita. Alzheimerio ligai progresuojant, žmogus gali pamiršti vardus, tampa sunku suprasti, ką jis nori pasakyti, susipainioja tvarkant pinigus, vairuojant automobilį, atsiranda asmenybės pokyčiai, nuotaikos svyravimai, gali apsiverkti be aiškios priežasties, arba būna įsitikinęs, kad kažkas bando jam pakenkti; žmogus gali keltis vidury nakties, išeiti iš namų ir pasiklysti, visiškai netinkamai elgtis viešai. Multinfarkinė (vaskulinė demencija), vystosi dėl smegenų kraujotakos sutrikimų, ypač atminties struktūrose ir sudaro 20% -30% visų demencijos atvejų. Vaskulinė demencija gali pasireikšti sunkia depresija, nuotaikos svyravimais, epilepsija, šlapimo nelaikymu.

Kitos somatinės, neurologinės, psichiatrinės demencijos priežastys:

1. Degeneracinės centrinės nervų sistemos ligos (CNS) ligos (Pick’o, Parkinsono ligos, išsėtinė sklerozė, Lewy kūnelių liga);
2. Intrakranijinės ligos (tumorai, aneurizmos, encefalitas, meningitas, neurosifilis, ŽIV infekcija, traumos);
3. Metabolinės ir endokrininės ligos (Addison’o liga, Cushing’o sindromas, diabetas, kepenų, inkstų, kvėpavimo nepakankamumas, lėtinis elektrolitų disbalansas, vitaminų stoka, vėžinė intoksikacija);
4. Intoksikacijos (alkoholiu, sunkiaisiais metalais, vaistais).

Demencija – progresyvus degeneracinis smegenų sindromas, kuris įtakoja atmintį, mąstymą, elgesį ir emocijas.

Demencijos simptomai: atminties praradimas, sunku rasti tinkamus žodžius arba suprasti, ką sako žmonės, sunku atlikti kasdienes užduotis, asmenybės ir nuotaikos pokyčiai.

Šiuo metu yra 44 mln žmonių visame pasaulyje, gyvenančių su demencija. Iki 2050 m. paveiktų demencijos žmonių skaičius gali išaugti iki 135 mln. Kas keturias sekundes pasaulyje yra užfiksuojamas vienas naujas demencijos atvejis. Demencija neturi socialinių, ekonominių, etninių ar geografinių ribų.

Rizikos veiksniai padidinantys demencijos riziką

Rizikos veiksnių įtaka ligų atsiradimui įrodyta seniai. Rizikos veiksnys – tai neigiamas asmeninis ir aplinkos poveikis, paskatinantis išsivystymą ir sukeliantis ligą. Rizikos veiksniai būna modifikuojami, kuriuos galima valdyti: nesaikingas alkoholio vartojimas, galvos traumos, širdies ligos, aukštas kraujo spaudimas, cukrinis diabetas, rūkymas, antsvoris, mažas fizinis aktyvumas, stresas ir depresija. Nemodifikuojami rizikos veiksniai, kurių negalima pakeisti: amžius, paveldimumas.

Prevencinės priemonės

Žmonės, kurie rūpinasi savo sveikata, yra fiziškai aktyvūs ir sveikai maitinasi turi mažesnę riziką susirgti demencija.

Maisto produktai, kurie naudingi protinei veiklai:

1) Žuvis, jūros gėrybės, jas reikėtų valgyti mažiausiai tris kartus per savaitę. Žuvis vertinga, nes joje yra 15-26 proc. baltymų, sudarytų iš 20 aminorūgščių, kurios labai svarbios smegenų ląstelių veiklai.
2) Riešutai, ypač graikiniai, tai vitamino E šaltinis (šis vitaminas atitolina ląstelių senėjimą), žemės riešutai – juose gausu magnio, o jo reikia nerviniams impulsams perduoti.
3 ) Labai tinka bananai, juose taip pat gausu magnio bei vitamino B6.
4) Labai vertingos datulės, jose gausu kalio, fosforo, magnio. Be to, tai lengvai pasisavinamas gliukozės šaltinis.
5 ) Raudonos spalvos daržovės: saldžiosios paprikos, morkos, pomidorai bei ankštinės daržovės.
6 ) Uogos, mėlynės, braškės, žemuogės, juodieji serbentai – tai vitamino C ir mineralinių medžiagų šaltinis, stiprinantis smegenų ląstelių sieneles.
7) Kruopos, ypač rudieji ryžiai, taip pat avižos, grikiai, manų kruopos, nes jose daug vitamino B.
8) Pieno produktai, neriebi varškė, joje yra lengvai pasisavinamų baltymų, būtinų nervinėms ląstelėms, lecitino, kalcio, vitamino B2.
9) Mėsoje gausu geležies, baltymų, vitamino B12.
10) Prieskoniai: cinamonas, imbieras, ciberžolės.

Skaitymas, mėgstamas užsiėmimas, hobis, žaidimas šachmatais, kryžiažodžių, galvosūkių sprendimas padeda sumažinti demencijos riziką.

http://www.alz.co.uk/global-information
http://www.alzheimeris.lt/
Lesauskaitė, V. ir k. t. (1998). Geriatrija. Vilnius: Egalda.
Lesauskaitė, V. ir k. t. (2002). Pagyvenusių žmonių slauga, vadovėlis. Kaunas.

Informaciją parengė:
Teresa Jukevičė
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė
Vilniaus visuomenės sveikatos biuras
Tel. 8 5 234 0235
El.p. teresa.jukevice@vvsb.lt