„Dabar suprantu, ką reiškia suvaldyti klasę“, „Aš išmokau kalbėti viešai, atsikračiau baimės, daug drąsiau jaučiuosi prieš auditoriją“, „Sužinojome, kad svarbi ne tik žala, bet ir priežastys“, – tai tik maža dalis mokinių pasakojimų, kuriuos balandžio 19 dieną Vilniaus miesto savivaldybės Jaunimo informacijos centre išgirdo visi susirinkusieji. Tądien vyko Vilniaus visuomenės sveikatos biuro projekto „Mokiniai  mokiniams“ aptarimas ir mokomasis seminaras. Jį vedė psichologė – psichoterapeutė Sandra Simanauskaitė ir VU ligoninės Toksikologinio skyriaus gydytoja Gabija Laubner.

Projektas startavo 2016 metais

„Mokiniai mokiniams“ – tai tęstinis, kompleksinio pobūdžio psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencinės programos „Be iliuzijų“ projektas.  Minėtas projektas startavo 2016 metais. Jame dalyvavo 14 Vilniaus miesto ir 3 Vilniaus rajono bendrojo ugdymo mokyklos. 10 Vilniaus miesto ir 2 Vilniaus rajono mokyklos pareiškė norą tęsti projektą ir  dalyvauti antrus metus. Svarbu paminėti ir tai, kad projektas sudomino ir kitus bendraamžius: 2017/2018 m.m. projekte dalyvauja 18 Vilniaus miesto  ir 4 Vilniaus rajono mokykos.

Projekto tikslas – suteikti jauniesiems sveikatos lyderiams psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos klausimais reikiamų žinių ir sudaryti galimybę perteikti informaciją apie priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo grėsmę savo bendraamžiams.  Tuo tikslu,  mokslo metų bėgyje Vilniaus Visuomenės Sveikatos biuras  6- 9 kl. jauniesiems sveikatos lyderiams  organizuoja keturis mokomuosius seminarus. Nikotino, alkoholio ir kitų narkotinių medžiagų temos nagrinėjamos atskirai ir vedamos teminės pamokos mokyklose, vadovaujamasi lektorių suteikta naujausia informacija ir moksliniu pagrindimu. Tai įgalina jaunuosius lyderius jaustis pakankamai kompetentingais.

Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono komitetas rekomenduoja vykdyti psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencines programas mokykliniame amžiuje, dirbant su ta pačia tiksline grupe ne trumpiau nei dvejus metus, tik tuomet tokios programos bus naudingos bei efektyvios.

„Yra mokslinių įrodymų, kad bendraamžių švietimas gali pakeisti nuostatas ir elgseną, susijusią su narkotinių medžiagų vartojimu, ir tai gali padaryti žymiai veiksmingiau negu suaugusiųjų vykdomas švietimas“, – teigia šio projekto koordinatorė, Vilniaus m. savivaldybės visuomenės sveikatos biuro stiprinimo vyr.specialistė Rita Rukštelytė.

Stebino savo originalumu

Seminaro metu susirinkę mokiniai atvirai pasakojo, ką patyrė ir išmoko dalyvaudami šiame projekte. Kai kurie iš jų pristatė savo kurtas prezentacijas, video medžiagas psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos tema.

„Vedėme pamokas apie alkoholio žalą. Pasiruošti pamokai nėra taip paprasta kaip manėme. Pastebėjome ir supratome, kad kiti mūsų bendraamžiai daug žino apie šių medžiagų vartojimo žalą, bet apie priežastys – ne. Savo pamokų metu tam skyrėme daugiausiai dėmesio ir manome, kad visi labai susidomėjo, gilinosi būtent dėl to“, –  savo pristatymo metu kalbėjo Žemynos gimnazijos mokiniai.

Tądien mokinių kūrybiškumu ir originalumu įsitikinti galėjo kiekvienas: pavyzdžiui, Vilniaus Sofijos Kovalevskajos progimnazijoje besimokantys jaunuoliai pasirinko kiek nestandartinį būdą pristatyti rūkymo pasekmės – šiai temai jie sukūrė ir atliko repą „Mesk cigaretę“.

Po mokinių pristatymų visų dėmesį patraukė psichologės – psichoterapeutės Sandros Simanauskaitės paskaita „Kiberpriklausomybės“. Jos metu buvo kalbama apie tai, kaip  pastovus mobiliojo naudojimas, naršymas veikia mūsų smegenų veiklą. Labiausiai mokinių dėmesį patraukė psichologės pateikiama informacija apie priklausomybę internetui.

„Dar 1998 metais nustatyta, kad daugiau nei 50 procentų turinčių priklausomybę  internetui žmonių taip pat turi ir gretutinių priklausomybių: rūko, vartoja narkotikus ar kita“, – kalbėjo S. Simanauskaitė.

Seminarą užbaigė VU ligoninės Toksikologinio skyriaus gydytoja Gabija Laubner, paskaita apie „žolę“ ir jos vartojimą. Jos metu medikė drauge su mokiniais diskutavo apie tai, kokia yra tikroji kanapės kilmė ir reikšmė. Atsisveikindami mokiniai ir pedagogai džiaugėsi, kad projektas bus vykdomas ir toliau: Vilniaus sveikatos biuras 6-9 klasių mokiniams organizuos mokomuosius seminarus.

Projekto koordinatorės R. Rukštelytės teigimu, 2018/2019 mokslo metus  numatomi  4 seminarai. Pirmasis jų planuojamas spalį.

Projekte „Mokiniai mokiniams“ dalyvavusių jaunuolių atsiliepimai:

„Mano manymu, „Mokiniai mokiniams“ – unikali galimybė atrasti teigiamą ir pozityvų ryšį su bendraamžiais ir jaunesniais mokyklos mokiniais, parodyti, kaip galima ir įmanoma mūsų amžiuje smagiai leisti laiką, nelikti atstumtiems neinant kartu su pilka mase bei suvokti, iš ko pagamintos psichoaktyvios medžiagios bei kodėl su jomis prasidėti nereikia“, –  Aistė, Vilniaus Jėzuitų gimnazija.

„Galimybė dalyvauti šiame projekte ne tik mokiniams, bet ir man yra labai reikšminga. Mokiniai pažino psichoaktyvias medžiagas iš psichologinės ir mokslinės pusių, turėjo galimybę pasipasakoti, paklausti tai, kas juos domino. O kalbant apie šio projekto svarbą man, tai jo dėka išmokau atidžiau planuoti savo laiką, pradėjau geriau jaustis kalbėdama prieš auditorija, išmokau aiškiai ir įdomiai perteikti savo mintis klausytojui. Todėl nuoširdžiai rekomenduoju pasitaikius progai imtis panašaus pobūdžio veiklos, nes ji suteiks vertingos patirties gyvenimui, o gal ir įkvėps draugą pasekti jūsų pavyzdžiu“, – Ūla, Vilniaus Žemynos progimnazija.

„Šie mokymai buvo labai naudingi, po kiekvieno seminaro pasakojau tėvams, draugams apie rūkymo, alkoholio, narkotikų žalą – supratau, kad tai yra medžiagos, žalojančios mąstymą ir gyvenimus“, – Joana, Spindulio progimanzija.

„Manau, kad šis projektas tikrai pavykęs ir aktualus. Mūsų gimnazijoje mokiniai buvo sudominti, klasės maloniai išklausė pristatymus, sužinojo naujos informacijos, kuri juos dar labiau ugdė bei mokė elgtis teisingai“, – Marija, Vilniaus Jėzuitų gimnazija.

„Man patiko šio projekto idėja, kad pamokas mokiniai veda mokiniams. Manau, kai tokiomis temomis tau kalba bendraamžiai, tu labiau jų klausai ir priimi tai rimčiau. Taip pat didelės patirties gauna ir tie, kurie pristatinėjo. JĖGA“, – Austėja, Vilniaus Jėzuitų gimnazija.

„Dalyvaudama šiame projekte aš ne tik praplėčiau savo mintis nauja informacija, bet ir idėjomis. Įgavau naujų įgūdžių ir daug pasitikėjimo savimi. Ačiū“, – Akvilė, Vilniaus Žemynos progimnazija.

„Šis projektas pakeitė mano požiūrį į gyvenimo būdą, supratau teisingų pasirinkimų svarbą. Tai informacija, kuri bus vertinga visa gyvenimą“ ,– Milda, S. Stanevičiaus progimanzija.

„Dėka šios veiklos pati pradėjau sveikai gyventi ir raginu tai daryti kitus“, – Ieva, S. Kovalevskajos progimnazija.

„Smagu, kad mokymai vyko Jaunimo informacijos centre.  Jauki, darbinga aplinka turėjo įtakos mūsų nusiteikimui,  norui mokytis ir mokyti kitus“, – Viktorija ir Izabelė, Buivydiškių pagrindinė mokykla.

Projekte dalyvavusių mokyklų sąrašas: 

Puškino mokykla,
Jėzuitų gimnazija,
Žvėryno gimnazija,
Spindulio progimnazija,
Grigiškių gimnazija,
Kovalevskajos progimnazija,
Skorinos gimnazija,
Taikos progimnazija,
Sausio 13-osios mokykla,
„Santaros“ gimnazija,
Maironio progimnazija,
Naujamiesčio mokykla,
Lazdynų vid. mokykla,
Žemynos progimnazija,
M. Mažvydo progimnazija,
S.Stanevičiaus progimnazija,
Ateties mokykla,
Karsavino mokykla,
Vilniaus r. Bezdonių J. Slovackio gimnazija,
Vilniaus r. Pakenės Č. Milošo mokykla,
Vilniaus r. Buivydiškių pagr. mokykla,
Vilniaus r. Riešės gimnazija.