Šiandien parduotuvių lentynos pilnos raudonų širdelės formos saldainių dėžučių. Jos ypač traukia akį, tačiau pagrindinis tokių skanėstų ingredientas yra saldusis cukrus ir jo vis tik reikėtų vengti ar bent jau vartoti saikingai. Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė, dietistė Gabija Paulina Magaznieks dalinasi apie alternatyvias sveikas ir įdomias idėjas, skirtas šv. Valentino dienai. 

Net ir besidžiaugiant meilės kupina diena, vertėtų laikytis šių pagrindinių sveikos mitybos principų:

  • Nuosaikumo – net ir būtina maistinė medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, yra žalinga sveikatai.
  • Įvairumo – gerai sveikatai išlaikyti reikia apie 40 maistinių medžiagų.
  • Subalansuotumo – tinkamo baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykio bei optimalaus energijos kiekio maisto produktuose.

Prisiminkime ir pagrindines sveikos mitybos taisykles:

  1. Vartoti kuo įvairesnių šviežių maisto produktų, domėtis jų sudėtimi ir rinktis tuos, kuriuose yra kuo mažiau konservantų, dažiklių ir saldiklių.
  2. Laikytis mitybos režimo, valgyti kas tris valandas. Vakarieniauti likus 2–3 valandoms iki miego.
  3. Stengtis, kad dienos raciono pagrindą sudarytų grūdiniai produktai.
  4. Valgyti daugiau sezoninių daržovių, uogų ir vaisių, kai jie pigiausi, o skonis – pats geriausias.
  5. Pirmenybę teikti augaliniams riebalams ir tinkamai pasirinkti užkandžius: vaisius, riešutus ar sumuštinį su grūdėta duona ir žuvimi, liesa mėsa ar mažiau riebiu sūriu.
  6. Vengti riebaluose kepto maisto, o įprasti maistą troškinti, virti garuose, kepti orkaitėje.
  7. Rinktis mažiau druskos turinčius maisto produktus ir valgyti mažiau saldumynų.
  8. Kasdien išgerti pakankamai vandens – apie 1,5–2 l.
  9. Nepersivalgyti ir kasdien aktyviai judėti.

Na, o dabar mieli Valentino skanumynai:

  • Šildanti ir maloniai kvepianti kakava nuteiks romantiškai. Kakavoje gausu medžiagų, kovojančių su laisvaisiais radikalais. Norėdami paįvairinti kakavą galite įberti žiupsnelį cinamono ir aitriosios paprikos miltelių. Cinamonas ne tik suteiks pikantiško skonio, tačiau ir naudos sveikatai. Šis prieskonis mažina cholesterolio kiekį kraujyje.
  • Burokėliai. Puikiai tiks Valentino dienos vakarui dėl savo gražios spalvos. Burokėlius galite dėti į salotas, išpjauti širdelę ir taip papuošti salotas. Kitas būdas suteikti maistui gražaus raudonumo – tarkuoto burokėlio įdėti į pusryčių blynus. Burokėliai turi geležies ir antioksidantų, padedančių apsaugoti ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio, mažinančių onkologinių ligų riziką.
  • Raudonosios paprikos. Ryškios raudonos paprikos vakarienei – puiki sveika idėja. Raudonos paprikos turi labai mažai kalorijų (100 g apie 31 kcal), yra skanios ir žalios, tad gali būti ir puikus užkandis.
  • Pasilepinimui – migdolai su kakava. Riešutai yra puikus užkandis. Migdolus sumaišykite su trupučiu medaus (ar rudojo cukraus), trumpai paskrudinkite orkaitėje ir apibarstykite kakavos milteliais.
  • Šie vaisiai yra ypatingai gražūs ir vertingi. Jie naudingi širdžiai ir kraujagyslėms, taip pat burnos ir dantų higienai. Pusė puodelio granato sėklyčių turi tik 70 kalorijų, 5 gramus ląstelienos, taip pat kalcio, magnio, kalio bei vitamino C. Valentino dienai taip pat idealiai tiktų ir raudonos granatų sultys.
  • Riešutai. Puikiai tiks dovanoti ar jais tiesiog užkandžiauti. Riešutuose gausu baltymų, mineralų, vitaminų, nesočiųjų riebalų rūgščių ir skaidulų, kurios mažina cholesterolio kiekį kraujyje, padeda išvengti širdies ligų. Tačiau riešutai kaloringi, suvalgę saują riešutų, gausite vidutiniškai 150 kalorijų, 1 užkandžio porciją.
  • Viso grūdo miltai. Kad ir kokį Valentino dienos patiekalą ruošiatės gaminti: pusryčius, pietus ar vakarienę, rinkitės rupius (pilno grūdo) miltus. Tokie miltai turi daugiau ląstelienos, greičiau suteikia sotumo jausmą. Iš tokių miltų galite iškepti beveik viską: romantiškus sausainius, bandeles, duoną, krekerius ar kt.

Gaminkime namuose. Dažniausiai svajojame apie romantišką vakarienę restorane, o gal visgi geriau ją pasiruošti namuose? Per porą valandų galima paruošti jūros gėrybių ir daržovių salotas, žuvies ar jautienos kepsnį su citrinų padažu. Neriebus ir derantis maistas neleis persivalgyti, o kalorijų suvartosime mažiau.

Negalvokime vien apie maistą! Geriausia, jei Valentino dienos šventė prasidėtų ne nuo vakarienės, saldumynų ar braškių fondiu, o nuo aktyvaus judėjimo. Galite nueiti į šokius, romantiškai pasivaikščioti mieste, pačiuožinėti ant ledo arba užlipti į aukščiausią miesto kalną . Judėjimas padės atsikratyti per dieną suvartotų kalorijų pertekliaus bei jaustis lengvesniems.

Taigi,. Valentino diena saldi ir be saldumynų, tad rinkimės sveikesnes alternatyvas. Šią dieną svarbiausia mylimųjų dėmesys, šiluma. Mylėkite ir būkite sveiki kartu!